Tuesday, November 29, 2011


Waktu Ideal Untuk Kahwin dan Mengandung (khas untuk wanita)





Sebenarnya, aku terdetik untuk menaip entry ni sebab sejak kebelakangan ni, ramai wanita yang mengeluh akibat belum mendapat pasangan tunang lagi walaupun usia sudah mencecah 20an. Kepada yang dah berpunya tu, tahniah dan semoaga sampai ke jinjang pelamin cepat-cepat. Yang dok tengah nak amek SPM, kalau ade peluang sambung study toksah taksub sgt nak kahwin ye..Melainkan anda nak jadi suri rumah sepenuh mase pasni. Banyak cabaran lagi yang perlu ditempuhi.

Back to the topic, anda sangat beruntung kalau anda decide nak menimang cahaya mata pada umur 20an (20-25). Strictly speaking, ini adalah dari sudut pandangan biology, bukan matematik. Kajian menyatakan bahawa umo 24-25 mmg sangat-sangat molek lah untuk anda mengandung dan melahirkan cahaya mata. Ini kerana pada umur tersebut, condition untuk menjalankan aktiviti tersebut adelah pada tahap yg perfect atau sangat bagus. Tambahan pula pada waktu sedemikian, risiko masalah-masalah gynecological seperti fibroids (tumor pada uterus) dan endometriosis (perumbuhan tisu endometrium) adelah rendah. Risiko tersebut meningkat bile umur korang meningkat. Tekanan darah pon berade dalam keadaan terbaek dan risiko penyakit diabetis kurang time umo 20an. DNA dalam ovum pon berade dalam keadaan Tip Top dan of course, fizikal anda berade dalam keadaan flexible dan kuat. Nak panjat KLCC tanpa tali keselamatan pon boleh.

WARNING kepada akak2 (panggil makcik kang marah lak..) yang nak lahirkan anak pada umur atas 35. Ianya sangat bahaya sebab risiko birth defects sangat tinggi. Bayi yang dilahirkan mempunyai risiko yang tinggi untuk mengalami kecacatan. Sebab DNA dalam telur (ovum) degrade. Semakin anda tua, genetic abnormalities dan keguguran lagi senang berlaku.. Adik2 yang umo bawah 18 pon toksah le pk nak mengandung dulu (yg dah kawen), keadaan korang belum cukup matang untuk menjalankan proses kemengandungan nih..

Zaman sekarang ni, bukan faktor biology je nak kene fikir. Terus terang aku mcm tak beberape setuju dengan fakta bahawa mende2 pasal duit hantaran sampai 30ribu didahulukan, majlis perkahwinan nak wat kat hotel 5 star serta kemeriahan nak mengalahkan majlis perkahwinan Prince William. Kalau mampu takpe la. Tapi kalau melambatkan perkahwinan tak bagos gak kan.. Dan satu faktor lagi yang aku rase penting ialah pendapatan bulanan untuk sara keluarga. Mende2 camni lagi bagos untuk difikir daripada nak abeskan duit sume kat majlis, pastu lepas kawin makan roti hari2.


No comments:

Post a Comment